IPET czyli Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny
Dla kogo?
– opracowuje się dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną(w naszym przedszkolu dla 22 dzieci).
Program uwzględnia zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, jest dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Co zawiera?
Program zawiera zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracyz uczniem.;
Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;
Działania wspierające rodziców dziecka oraz zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, specjalistycznymi.
Kto opracowuje i modyfikuje program?
Program opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele
i specjaliści (pedagog, psycholog, logopeda) prowadzący zajęcia z uczniem. Pracę zespołu koordynuje wychowawca klasy.
Rodzice ucznia mogą uczestniczyć w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Rodzice są pisemnie powiadamiani o terminie spotkania zespołu.
Zachęcamy Rodziców do aktywnego uczestniczenia w pracach zespołu.
Kto jeszcze może uczestniczyć w pracach zespołu?
Na wniosek dyrektora przedszkola lub szkoły – przedstawiciel poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Na wniosek lub za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
Kiedy i na jaki okres opracowuje się program?
Program opracowuje się w terminie:
30 dni od dnia złożenia w przedszkolu lub szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub 30 dni przed upływem okresu, na jaki został opracowany poprzedni program.
Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Kiedy modyfikuje się program?
Modyfikacji dokonuje się w miarę potrzeb, po dokonaniu, nie rzadziej niż raz w roku szkolnym okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, uwzględniając ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej dziecku.
Rodzice ucznia otrzymują na swój wniosek złożony do dyrektora przedszkola kopie programu.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.