Kącik psychologiczny część 12

Zabawa i zabawki

Drodzy Rodzice!

Dziecko w wieku przedszkolnym znaczną część dnia spędza na zabawie. Zabawa służy rozwojowi, m. in. przygotowuje malucha do kolejnych etapów życia i ról, które będzie w przyszłości odgrywać. Nie jest więc prawdą, że dziecko bawiąc się „nic nie robi”. Wręcz przeciwnie! Jest to najważniejsza aktywność na tym etapie życia. Przyglądając się kwestii zabawy, nie sposób pominąć aspektu zabawek, które do niej służą. Optymalnemu rozwojowi sprzyja różnorodność zabawek pod względem rodzaju i przeznaczenia. Nie chodzi tutaj jednak o ilość. Wręcz przeciwnie, nadmiar nie jest wskazany. Gdy zabawek jest mnóstwo, dziecko może mieć zbyt wiele bodźców, a za dużo możliwości utrudnia wybór i sprawia, że chęć do zabaw spada. Gdy dziecko posiada dużo zabawek dobrą praktyką jest chowanie ich, a później wymienianie, bądź dbanie o to, by nie były wciąż „na wierzchu”. Zamiast skupiać się na tym, by zabawek było dużo warto raczej skupić się na ich jakości. Dobrze jest zastanowić się co dana zabawka rozwija i czy jest zachowana równowaga w dostępie do różnych rodzajów zabawek. Co tak właściwie rozwijają zabawki? Na pewno możemy stwierdzić, że zabawki zależnie od rodzaju mogą:

(1) rozwijać wyobraźnię i kreatywność,

(2) poszerzać wiedzę i rozwijać umiejętności komunikacyjne, umiejętności negocjowania, współpracy poprzez kontakt z innymi dziećmi i dorosłymi,

(3) rozwijać koordynację wzrokowo-ruchową poprzez ruch,

(4) angażować i rozwijać pamięć, myślenie czy planowanie,

(5) rozwijać koordynację wzrokowo-ruchową, doskonalić sprawność rąk, spostrzegawczość.

Pamiętajmy, że często dana zabawka może, w zależności od użycia, służyć rozwojowi kilku kompetencji. Przy wyborze zabawek najważniejsze jest jednak pamiętać o najważniejszym: kluczowe jest nie to czym dziecko się bawi, ale jak i z kim. Kontakt z drugą osobą jest niezastąpiony, a zabawki nigdy nie zastąpią zabawy z rodzicem.