Kącik logopedyczny

Przygotowałyśmy dla dzieci ćwiczenia logopedyczne na ten tydzień. Prosimy szczególnie rodziców, aby przypominać dzieciom o konieczności kontynuowania ćwiczeń logopedycznych – zarówno tych umieszczonych w zeszytach jak i tych zamieszczanych na bieżąco. Zbyt długa przerwa w terapii może niestety spowodować powrót do niechcianych nawyków i wad.

Wiosenne ćwiczenia logopedyczne czas start:

  • Usprawniamy rękę

Ćwiczenie grafomotoryczne „kwiatek” polegające na poprowadzeniu linii zgodnie ze wzorem, w wyznaczonym miejscu i kierunku, bez odrywania ręki. Następnie zamalowanie kwiatka. W przypadku braku możliwości wydrukowania – rodzic ołówkiem rysuje szkic, dziecko poprawia pisakiem.

Ważna informacja: sprawność ręki a rozwój mowy – usprawnianie rąk dziecka pobudza jego rozwój mowy, ponieważ pola ruchowe ręki w mózgu znajdują się w sąsiedztwie pól  odpowiedzialnych za ruchy narządów mowy. Dlatego też usprawniając rękę à usprawniamy motorykę małą oraz motorykę narządów mowy, co wpływa również na rozwój mowy.

Kwiatek    ( do pobrania plik PDF)

 

  • Usprawniamy oddech

Ćwiczenie oddechowe dmuchana rękawiczka– wykonanie na podstawie filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=IIEAtptbMVU

Potrzebne materiały: kubek (plastikowy lub papierowy), słomka, gumowa rękawiczka. Dla uatrakcyjnienia ozdoby na rękawiczkę np. plastikowe oczy lub pisaki, którymi narysujemy buźkę na rękawiczce.

Świetne ćwiczenie wykonywane przez dzieci w gabinecie – samodzielnie stworzone będzie super zabawą i zarazem ćwiczeniem!

 

  • Usprawniamy buzię

Gimnastyka buzi i języka z żabką? Czemu nie! Żabia gimnastyka buzi i języka poleca się do ćwiczeń – koniecznie przed lusterkiem.

Link do gry online: https://www.logopestka.pl/zabia-gimnastyka-buzi-i-jezyka-gra-online/. Źródło: www.logopestka.pl

 

  • Usprawniamy lewą półkulę mózgu odpowiedzialną za mowę

Sekwencje z kwiatkami – kolorowanie kwiatków według wzoru. Przy okazji nazywanie i utrwalanie kolorów. Źródło: GADUterapia

Ważna informacja: Układanie czy kolorowanie sekwencji wymaga analizy krok po kroku, czyli linearnie. Dziecko układa/koloruje elementy w kierunku od lewej do prawej strony, a dzięki temu uczy się przetwarzania bodźców zgodnie z kierunkiem czytania i pisania. Jest to rewelacyjna gimnastyka mózgu. Możemy przed dzieckiem ułożyć prostą sekwencję XYXY np. z klocków. Dziecko otrzymuje klocki w kolorach X oraz Y. Najpierw układa tak samo pod spodem – element po elemencie od lewej do prawej strony. Następnie kontynuuje sekwencje XY.

Sekwencje ( do pobrania plik PDF)

  • Usprawniamy umiejętności językowe, spostrzegawczość, logiczne myślenie oraz dostrzeganie zależności przyczynowo-skutkowych

Wiosenna historyjka „Topimy Marzannę”. Źródło: www.superkid.pl

Historyjka obrazkowa ( do pobrania plik PDF)

 

Na koniec dla każdego wyzwanie logopedyczne. Mamy nadzieję, że każde dziecko się tego wyzwania podejmie

Powodzenia dla wszystkich dzieci! A na efekty Waszego wyzwania oraz ćwiczeń z niecierpliwością czekamy. Zdjęcia można wysyłać pod adres mailowy: weronik.krysztofiak@gmail.com