Kącik logopedyczny część 7

Witamy dużych i małych!

Już dzisiaj kolejne propozycje ćwiczeń logopedycznych. Tym razem będzie… smacznie, zapewniam Was. No to do dzieła.

  • Usprawniamy pamięć słuchową w postaci sekwencji słuchowych

Wystarczy wydrukować jedną z kart, wyciąć produkty spożywcze np. z gazetek reklamowych i działać. Rodzic wymienia trzy produkty spożywcze (produkty na stole są zasłonięte podczas wymieniania np. białą kartką), a dziecko ma je za zadanie ułożyć w odpowiedniej kolejności – „ułóż tak jak usłyszysz”. Pamiętamy, aby stymulować lewą półkulę mózgu odpowiedzialną za mowę zwracamy uwagę, aby dziecko układało produkty po kolei – od lewej do prawej strony tak jak usłyszało. Liczbę elementów dostosowujemy indywidualnie do dziecka, możemy również zacząć od dwóch produktów.

Sekwencje słuchowe (plik PDF)

  • Usprawniamy logiczne myślenie

Układanka logiczna polegająca na dostrzeżeniu cech wspólnych i ułożeniu kolejnych ilustracji w odpowiedniej pozycji w tabeli, tak by zgadzały się z oznaczeniami w nagłówkach.

Wiosenna sałatka ( plik PDF)

  • Usprawniamy buzię

Szablon stworzonka do zabawy „Nakarm zwierzątko” plus szablon z „jedzeniem” do karmienia. Szablon należy wyciąć, nie zapominając o środku buzi, a następnie przykleić np. do pudełka po chusteczkach (tych wyciąganych) czy butach. Zabawa polega na wrzucaniu do buzi zwierzaka wskazanych ilustracji po wykonaniu zadania z gimnastyki buzi i języka. Zadania może wymyślać dziecko lub rodzic. Jeśli brak nam pomysłu oto kilka propozycji:

– oblizywanie językiem górnych lub dolnych zębów

– kląskanie językiem

– wysyłanie buziaków

– robienie naprzemiennie dzióbek-uśmiech

– zjeżdżanie językiem po podniebieniu

– ustawianie języka za górnymi zębami przy otwartej buzi

– wypychanie językiem policzków

– krążenie ustami dookoła

Nakarm mnie (plik PDF)

  • Usprawniamy aktywne czytanie, nazywanie, rymowanie

Zabawny wierszyk opisujący perypetie lokalnego sprzedawcy Pana Wiesia. Wiersz zawiera obrazki obiektów, których nazwy się rymują, dzięki czemu może być aktywnie czytany również przez młodsze dzieci. Wyliczankowy rytm łatwo wpada w ucho i motywuje dzieci do powtarzania. Rodzi czyta, dziecko nazywa.

Rymowanka Pana Wiesia (plik PDF)

  • Usprawniamy orientację przestrzenną

Lodówka – ćwiczenie można wykonać na dwa sposoby:

  1. Dziecko samo wybiera miejsce ułożenia poszczególnych elementów (może też własnymi słowami opisać, gdzie je umiejscowiło, używając słów: na, pod, nad, za, na prawo od, niedaleko, przy itd.)
  2. Dziecko otrzymuje wskazówki od osoby dorosłej co do sposobu ułożenia elementów, np. ser połóż na górnej półce, pod serem połóż szynkę, obok szynki postaw sok itd.

Wyciętych elementów (produktów spożywczych) będzie dość dużo i nie ma potrzeby umieszczać na makiecie wszystkich naraz. Dziecko samo wybiera sobie zestaw rekwizytów do uzupełnienia scenerii. Możemy również tutaj wykorzystać wycięte obrazki produktów z gazetek wykorzystanych do ćwiczenia pierwszego – sekwencji słuchowych.

Makieta lodówka ( plik PDF)

Produkty spożywcze (plik PDF)

Na koniec  dla Rodziców krótka informacja, dlaczego dzieci nie powinny jeść w obecności grającego telewizora.

JPG STOP jedzeniu przy TV

Zachęcamy do wykonywania ćwiczeń i życzymy powodzenia! Na efekty tradycyjnie czekamy pod adresem mailowym: weronik.krysztofiak@gmail.com

Dziękujemy za wszystkie wysyłane dotychczas zdjęcia. Sprawiają nam one ogromną radość.