Kącik logopedyczny część 3

Kochane Dzieci i Drodzy Rodzice!

Przygotowałyśmy trzecią część ćwiczeń logopedycznych w ramach kącika logopedycznego.

Na ten tydzień z okazji Światowego Dnia Czekolady mamy dla Was czekoladowe ćwiczenia logopedyczne:

  • Gimnastyka buzi i języka
    Na sam początek usprawnimy funkcjonowanie narządów artykulacyjnych. Najlepiej ćwiczyć przed lustrem lub kamerą internetową, tak aby widzieć wzorzec i swoje próby jego naśladowania.
    Link do gry online: https://www.mimowa.pl/gimnastyka-buzi-i-jezyka

Czekoladowe ćwiczenia języka
– Rozsmarowanie na talerzyku jogurtu (nutelli, miodu, dżemu), dziecko ma językiem rysować wzorki (obrazki, literki),

– Rozsmarowanie na talerzyku (podobnie jak poprzednio – czegoś smacznego), język ma (wyczyścić) talerzyk,

– Oblizywanie „wąsów” – oblizywanie buzi posmarowanej miodem (nutellą, jogurtem, bitą śmietaną), najlepiej tak, aby język nie wychodził poza kontur ust

– Zlizywanie z podniebienia czekoladki – najpierw smarujemy podniebienie czekoladą/dżemem/miodem, następnie dziecko językiem zlizuje smakołyk (przy otwartej buzi)

– Posmarowanie czymś smacznym kącików ust – dziecko ma językiem sięgać raz do jednego, raz do drugiego kącika ust.

  • Usprawniamy lewą półkulę mózgu odpowiedzialną za mowę
    Ważna informacja: Ćwiczenia lewopółkulowe to grupa ćwiczeń, która koncentruje się przede wszystkim na stymulowaniu lewej półkuli mózgu, która: analizuje, przetwarza linearnie, porządkuje sekwencyjnie, wykrywa relacje, a to wszystko  ma ogromny wpływ na: mowę, czytanie, pisanie i funkcje intelektualne.
    Linearność  łączy wszystkie te ćwiczenia. Polega na porządkowaniu elementów krok po kroku, od lewej strony do prawej.
    Pudełko czekoladek (plik PDF do pobrania)
  • Ćwiczenia oddechowe połączone z dwufazowymi ćwiczeniami ruchowymi:
    – u 5-6 latków ćwiczenia oddychania brzuszno – przeponowego.
    Na początek rozruszanie przepony: dziecko stojąc i trzymając rączkę na brzuchu naśladuje śmiechy olbrzymów:
    Ha, ha..… ,ho, ho….., hu, hu….., he, he….., hi, hi………
    Potem leżąc trzyma jedną rękę na brzuchu, drugą na górnej części klatki piersiowej,
    W czasie wdechu ręka leżąca na brzuchu unosi się znacznie wyżej niż druga /można na brzuszek dziecka położyć dużą tabliczkę czekolady– dziecko „huśta” ją na brzuszku
  • Ćwiczenie paluszkowe, ćwiczenie motoryki małej „Czekoladowa Babeczka”
    Kartę pracy wydrukuj, przygotuj plastelinę, a następnie ozdób obrazek rozcierając plastelinę na papierze. Pamiętaj trzymać się zarysu.
    Ważna informacja: Istnieje ścisły związek pomiędzy zdolnościami motorycznymi a mową dziecka. Rozwój zdolności motorycznych stwarza warunki wstępne dla wielu procesów psychologicznych, głównie rozwoju mowy i języka. Kiedy stymulujemy rozwój motoryki poprzez gry i zabawy paluszkowe, wpływamy pozytywnie na rozwój mowy i języka.
    Pudełko czekoladek ( plik do pobrania)
    Powodzenia dla wszystkich dzieci! A na efekty Waszych wyzwań oraz ćwiczeń z niecierpliwością czekamy. Zdjęcia można dalej wysyłać pod adres mailowy: weronik.krysztofiak@gmail.com