Kącik logopedyczny część 2

Kochane Dzieci i Drodzy Rodzice!

Przygotowałyśmy drugą część ćwiczeń logopedycznych w ramach kącika logopedycznego. Po wysyłanych zdjęciach widzimy, że największym powodzeniem cieszyło się ćwiczenie z wykonaną przez Was dmuchaną rękawiczką. Niektórzy z Was podjęli się również wyzwania logopedycznego i jemu sprostali – brawa dla Was!

Na ten tydzień mamy Wielkanocne ćwiczenia logopedyczne:

  • Usprawniamy się ruchowo

Na sam początek wielkanocna zabawa ruchowa w formie gry on-line – kicaj jak zając, chodź na czworakach, tańcz jak zajączek, zamień się w kurczaczka i wiele innych – w zależności od tego jak zakręcisz kołem.

Link do gry on-line: https://wordwall.net/embed/0eaf763bf79c4b279684c75556e0ef05?themeId=52&templateId=8

Źródło: EduKreatornia

  • Usprawniamy lewą półkulę mózgu odpowiedzialną za mowę

Sekwencje już za nami, a przed nami szeregi. Ćwiczenia szeregowania to kolejne z ćwiczeń lewopółkulowych. Każdy szereg należy rozciąć na pojedyncze elementy i wymieszać, następnie poprosić dziecko o ułożenie samodzielnie po kolei (dziecko samo ogląda obrazki i analizuje) lub według instrukcji słownej np. ułóż od najmniejszego do największego albo odwrotnie.

Ważna informacja: podczas ćwiczeń szeregowania dziecko rozwija mózgowe ośrodki mowy. Gdy dziecko nie potrafi samodzielnie lub po naszej instrukcji np. „ułóż od najmniejszego do największego” ułożyć szeregu wtedy może:

1) powtórzyć po rodzicu ułożony szereg, czyli ułożyć tak samo (pamiętamy od lewej do prawej strony),

2) kontynuować rozpoczęty przez rodzica szereg dokładając kolejne obrazki (np. rodzic układa dwa obrazki, a dalej kontynuuje dziecko),

3) uzupełnić szereg – rodzic układa cały szereg, a następnie wyjmuje z niego kilka obrazków np.  dwa, a dziecko ma za zadanie ten szereg uzupełnić.

Możemy również zmniejszyć ilość elementów i zacząć od trzech obrazków.

Szeregi (plik PDF do pobrania)

  • Usprawniamy i wydłużamy fazę wydechową

Mówienie krótkiego, rymowanego wierszyka na jednym oddechu – pamiętamy o tym, aby powietrze nabierać nosem (wtedy buzia zamknięta) i na jednym oddechu mówić tekst:

Siedzi kura w koszyku, liczy jaja do szyku: jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo…

Liczenie do tylu, ilu nam się uda. Możemy codziennie zapisywać do ilu jajek udało nam się policzyć i przy tym bić swoje rekordy!

  • Usprawniamy artykulację

Stworzenie artykulacyjnego bukietu na święta. Kwiatki należy wyciąć i za każde poprawne wykonanie jednego z dziesięciu ćwiczeń buzi i języka naklejamy jeden kwiatek w odpowiednie miejsce na bukiecie. Gdy wszystkie 10 ćwiczeń zostanie wykonanych a nasza buzia usprawniona, powstanie piękny świąteczny bukiet.

Artykulacyjny bukiet (plik PDF do pobrania)

  • Usprawniamy naśladowanie, rozumienie, nadawanie mowy oraz analizę i syntezę słuchową i wzrokową

Krótka rymowanka z zadaniami do wykonania wspólnie z rodzicem.

Rymowanka z zadaniami ( plik PDF do pobrania)

 

Na koniec tradycyjnie dla każdego wyzwanie logopedyczne – tym razem aż 14-dniowe! Wydruku i powieś kartkę z wyzwaniami w widocznym miejscu – każdego dnia wykonuj jedno zadanie i je odznaczaj. Życzymy wytrwałości!

Wyzwanie logopedyczne (plik PDF do pobrania)

Powodzenia dla wszystkich dzieci! A na efekty Waszych wyzwań oraz ćwiczeń z niecierpliwością czekamy. Zdjęcia można dalej wysyłać pod adres mailowy: weronik.krysztofiak@gmail.com