Kącik terapii pedagogicznej część 5

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci!

Przed nami tzw. „długi majowy weekend”.  Choć w tym roku będzie to czas mniej wyjątkowy niż zwykle ze względu na obecność dzieci w domu od dłuższego czasu to jednak będzie można zauważyć zmiany jakie zajdą w otoczeniu. To czas kiedy w wielu domach pojawią się flagi. Będzie to dobry moment, aby porozmawiać z dziećmi o patriotyzmie.

Patriotyzm i ojczyzna to pojęcia abstrakcyjne. Trudno wytłumaczyć je małemu dziecku, nawet przedszkolakowi. Małe dziecko nie jest w stanie ich zrozumieć. Myślenie abstrakcyjne uruchamia się bowiem dopiero około ósmego-dziesiątego roku życia. Dlatego nie możemy oczekiwać od przedszkolaka, że zrozumie na sto procent, co to znaczy patriotyzm, co to jest ojczyzna, ale nie znaczy to, że nie możemy o tym już z nim rozmawiać. Warto mówić o patriotyzmie i ojczyźnie, używać tych pojęć, by dziecko z nimi się oswajało. Ważne, by znać historię Polski. Potrafić o niej opowiadać, np. jak powstało państwo, o wspólnym języku. Odnosząc się do faktów historycznych, pokazywać, że my, Polacy, nie jesteśmy znikąd, że mamy długą historię. To też jest ważne w zrozumieniu, czym jest ojczyzna. Warto uczyć dzieci co to jest patriotyzm ze względu na to, że oznacza on przynależność do grupy. A każdy z nas chce przynależeć do jakiejś grupy. Rodzina, naród to jedne z ważniejszych. Jestem Polakiem, a dla Polaka ważne są symbole: orzeł biały, biało-czerwona flaga. To nas łączy.

Zachęcam Was do obejrzenia filmiku o naszych symbolach narodowych: https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA