Drodzy Rodzice!
Pomoc psychologiczna – co warto wiedzieć?
Wiele sytuacji w życiu, zwłaszcza związanych z wychowaniem, rozwojem dzieci czy ich funkcjonowaniem społecznym, rodzi wątpliwości i pytania. Jest to naturalne, tak samo jak to, że każdy z nas od czasu do czasu potrzebuje pomocy. Jedną z możliwości jej uzyskania jest rozmowa z psychologiem. Wielu rodziców jednak nie chce korzystać z takiej formy pomocy bo uważa, że świadczy to o ich słabości, niezaradności czy niekompetencji. Nic bardziej mylnego! Uważam, że rodzic, który konsultuje trudną sytuację z psychologiem jest świadomą i zaradną osobą. Co prawda, psycholog nie ma magicznych mocy, ale posiada specjalistyczną wiedzę, którą chętnie się podzieli i postara się pomóc. Czasem obawiać się można samego spotkania: czy nie zostanę skrytykowany, niezrozumiany itd.? Oczywiście każdy psycholog to też przede wszystkim człowiek i może się zdarzyć, że nie zdobędzie naszego zaufania czy sympatii. Niemniej w trakcie rozmowy każdy psycholog stara się przyjąć postawę neutralną, pozbawioną ocen. Warto również wiedzieć, że psychologa obowiązuje tajemnica zawodowa. Jeżeli psycholog przedszkolny uzna, że okoliczność o której dowiedział się z rozmowy, powinna być też znana np. wychowawcy, musi o tym porozmawiać z rodzicem i uzyskać jego zgodę (wyjątkiem jest zagrożenie życia lub zdrowia). Warto też pamiętać, że psycholog w różnych instytucjach będzie specjalistą w innym zakresie. To czy należy skorzystać z pomocy psychologa przedszkolnego zależy od natury trudności. W razie gdyby problematyka okazała się poza zakresem działań psychologa przedszkolnego na pewno uzyskają Państwo stosowną informację gdzie można uzyskać pomoc.
Psycholog, psychoterapeuta, psychiatra – kiedy do kogo?
Z korzystaniem z pomocy psychologicznej wiąże się wiele mitów i nieporozumień. Szczególnie wiele niedomówień jest związanych z psychologiem, psychoterapeutą i psychiatrą. Kto jest kim? Warto pamiętać, że pomimo iż każda z tych osób zajmuje się zdrowiem psychicznym to istnieje różnica w zakresie ich działań i uprawnień.
Psycholog jest magistrem psychologii. Jest osobą przygotowaną do diagnozy i udzielania konsultacji, pomoże w kryzysowych sytuacjach życiowych. W zależności od instytucji w jakiej pracuje będzie zajmował się określoną dziedziną. Psycholog przedszkolny zatem będzie specjalistą m. in. z zakresu rozwoju dzieci, ich wspierania, udzieli pomocy w razie trudności w funkcjonowaniu przedszkolnym. Jeżeli chcemy korzystać z pomocy psychologa poza przedszkolem, w ramach NFZ, potrzebne jest skierowanie od lekarza pierwszego kontaktu.
Psychoterapeuta to osoba z tytułem magistra (niekoniecznie musi być psychologiem!), która ukończyła dodatkowe studia z zakresu psychoterapii. Istnieje wiele tzw. nurtów psychoterapeutycznych (m. in. podejście psychodynamiczne, poznawczo-behawioralne, systemowe, terapia Gestalt). Sposób pracy specjalisty zależy od podejścia w jakim się wykształcił, zatem przed udaniem się do konkretnego psychoterapeuty warto to sprawdzić bądź dopytać podczas pierwszego spotkania na czym będzie polegała współpraca. Z pomocy psychoterapeuty warto skorzystać gdy mamy przewlekłe, a nie przejściowe trudności. Przewlekłe czyli takie, które utrudniają nam funkcjonowanie i utrzymują się przez dłuższy czas np. zaburzenia odżywiania, stany lękowe, obniżony nastrój.
Psychiatra to lekarz medycyny. Jako lekarz może stosować leczenie w formie farmakoterapii. Czasem przy niektórych trudnościach jest to wskazane. Farmakoterapia, by przynosić długotrwałe skutki powinna być prowadzona równolegle z psychoterapią. Do psychiatry NIE jest potrzebne skierowanie od lekarza pierwszego kontaktu. Pamiętajmy, że psychiatra to lekarz jak każdy inny. Kiedy mamy problemy z sercem idziemy do kardiologa, kiedy mamy alergię idziemy do alergologa a kiedy mamy problemy np. z długotrwałym obniżonym nastrojem idziemy do psychiatry.
Zabawy ruchowe dlaczego są tak ważne w rozwoju dzieci.
Dzieci mają naturalną potrzebę ruchu, czasem mówimy, że wręcz roznosi je energia. Zabawy ruchowe wychodzą naprzeciw tej potrzebie stąd kilka propozycji na to jak się bawić z dzieckiem w domu lub na dworze. Pamiętajmy, że zabawa ruchowa podobnie jak każda zabawa wzmacnia więź rodzica z dzieckiem, korzystnie wpływa też na rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci. Większość zabaw ćwiczy umiejętność koncentracji, koordynację ruchową i wzrokowo-ruchową przydatną przy nauce czytania i pisania, rozbudza też ciekawość związaną z poznawaniem świata i sprawia, że dziecko chętniej chłonie wiedzę. Zabawa ruchowa korzystnie wpływa również na kondycję fizyczną, a wspólna aktywność uczy dziecko, że jest to miła forma spędzenia wolnego czasu. Ruch sprawia, że w organizmie wydzielają się endorfiny dlatego poprawia się nastrój, ale zabawa ruchowa często uczy też rywalizacji oraz radzenia sobie z porażką i wygraną uczy a dziecko nabywa w ten sposób cenne umiejętności społeczne. Zabawa może być świetną okazją do nauki prawidłowych zachowań i kontaktu z rodzicem czy rodzeństwem.
Poniższe zabawy można wykorzystać w domu lub na dworze, nie potrzeba do nich specjalnych pomocy.
Zabawy tropiące
Zabawy tropiące, inaczej poszukiwawcze. Jedną z nich jest znana powszechnie zabawa w „ciepło-zimno”. Rodzic chowa konkretny przedmiot, dziecko musi go znaleźć wyłącznie dzięki wskazówkom: ciepło, zimno.
Drugą zabawą, bardziej skomplikowaną są domowe podchody. Rodzic chowa w domu lub podczas zabawy na powietrzu koperty z zadaniami. Dziecko znajduje je i wykonuje poszczególne polecenia np. zrób 10 przysiadów, podskocz 3 razy, znajdź 3 szyszki (jeśli jesteśmy akurat w lesie)Zabawy ze sznurkiem
Potrzebny będzie sznurek długości minimum 1,5 m. Możecie sobie wyobrazić, że jest to most, wąż lub cyrkowa lina. Sznurek leży na podłodze, tworzycie z niego dowolny kształt. Zadań może być wiele:
– spacer po sznurku uważając by z niego nie „spaść”
– przeskakiwanie przez sznurek raz na jedną, raz na drugą stronę
– przejście po sznurku „stópkami”, tyłem, bokiem
Gra w klasy– jeśli mamy możliwość narysować kredą klasy to również wspaniała i sprawdzona zabawa ruchowa dla całej rodziny
Zabawy z piłką
Piłka jest świetnym materiałem do zabawy, gdyż można ją wykorzystywać na różne sposoby, w zależności od wieku dziecka. Dla najmłodszych przedszkolaków wyzwaniem jest zwykłe rzucanie do siebie piłki, starsze dzieci potrzebują już modyfikacji, np.
– Rzucanie piłki do celu. Wykorzystujemy wszystko to, co jest dostępne w domu: skrzynia, pudło, kosz na śmieci. Im starsze i zręczniejsze dziecko, tym dalej ustawiamy cel rzutu
– Piłka i kolory. Rzucamy do siebie piłkę wymieniając różne kolory. Na hasło „czarny” piłeczki nie wolno złapać. Jeśli jednak uczestnik chwyci piłkę, przegrywa lub wykonuje zadanie np. dziesięć podskoków.
Zabawa Ludzie do ludzi
Zabawa dla minimum dwójki dzieci. Osoba prowadząca włącza dowolną muzykę, w tym czasie dzieci tańczą, podskakują, chodzą na paluszkach (wszystko zależy od kreatywności uczestników). Podczas pauzy prowadzący mówi np. plecy do pleców i dzieci muszą się zetknąć daną częścią ciała.
Przeprawa przez rzekę
Spodoba się zarówno przedszkolakom, jak i starszym dzieciom. Na podłodze-rzece ustawiamy „kamienie”: poduszki, kartki papieru, duże, drewniane klocki itp. Zadaniem jest przeprawa przez rzekę bez dotknięcia stopą „wody”.
Taniec
Wspólny, swobodny taniec przy muzyce, która najbardziej wam odpowiada, to wspaniała forma zabawy i ekspresji . Można wprowadzać elementy, które wzbogacą zabawę: paski bibuły, tasiemki, balony. Alternatywą jest „taniec na gazecie”. Zabawa najlepiej sprawdza się w dużej grupie, ale można ją wykonywać również we dwoje. Puszczając dowolną muzykę tańczycie na rozłożonej gazecie, nie wolno jednak dotknąć podłogi żadną częścią ciała. Z każdą następną rundą składacie gazetę na pół. Na koniec zliczacie liczbę rund.
Zabawy ruchowe z piankowymi makaronami
Jeśli ktoś ma w domu piankowe makarony ,których używa się na basenie może z ich pomocą wymyślać różne aktywności. Część można wykonać w domu część na dworze na miękkiej trawie aby było bezpiecznie. Używając makaronów możliwe jest skakanie nad przeszkodami, przechodzenie pod mostem z makronów, przeciąganie się za pomocą makaronu na swoją część, chodzenie po równoważni, odbijanie balonów, walka mistrzów na moście, skoki nad obrotowymi przeszkodami, skoki przez płotki itp.
Butelkowy slalom
Zabawa skierowana jest do dzieci od 5 roku życia. Ustawiamy 2-3 plastikowe butelki w dowolnej konfiguracji. Uczestnik stara się zapamiętać ustawienie butelek, po czym zawiązujemy mu oczy. Dziecko musi przejść przez tor bez potrącenia przeszkód.
Zabawy ruchowe na torze wodnym z butelek
Za pomocą taśmy klejącej łączymy ze sobą wypełnione wodą butelki dwie butelki np. po wodzie mineralnej obok siebie za nimi kolejne dwie sklejone razem i tak dalej powstanie dzięki temu długi tor wodny, który służy za równoważnię. To propozycja zabawy odpowiednia zarówno do domu jak i w plenerze. Pokonując tor można wykonywać przy tym różne zadania np. balansować z piłeczkami, jeśli nie ma piłeczek mogą być nawet rolki po papierze toaletowym, plastikowe kubeczki cokolwiek , chodzi o utrzymanie równowagi.
Skok w dal z miejsca lub rozbiegu
Do tej zabawy potrzebna jest tylko miarka lub kawałek sznurka i choćby kawałek trawnika, bo w obecnym czasie nie możemy wyjść jeszcze na plac zabaw czy w miejsce z większą ilością piasku, plażę. Skakać mogą wszyscy członkowie rodziny, wynik mierzymy i zapisujemy .Po jakimś czasie warto wrócić do zabawy, a gdy okazuje się ,że udaje się pobić własne rekordy uśmiech na twarzach dzieci i poczucie satysfakcji bezcenne.