Kącik psychologiczny część 13

Drodzy Rodzice!

Nadeszło lato i wakacje. Ciepłe i długie dni sprzyjają aktywności na świeżym powietrzu, jest więcej możliwości na ciekawe spędzanie czasu. Rodzice często skarżą się jednak, że maluchy zamiast spędzać czas na dworze, wolą grać w gry na tablecie czy telefonie. Wielu rodziców chce to zmienić, ale czuje bezradność, nie wiedzą w jaki sposób to zrobić albo widzą że ich starania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Przede wszystkim pamiętajmy, że dziecko, które wiele czasu spędza przed tabletem/telefonem musi zmienić swoje nawyki, a na to zawsze potrzeba czasu. To także zmiana nawyków rodzica, który będzie musiał np. nauczyć się wprowadzać nowe zasady i samemu się do nich stosować. Należy zatem przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość i nie poddawać się. Rodzice powinni wprowadzić jasne i klarowne zasady dotyczące korzystania z urządzeń. Wprowadzając je należy też samemu się ich trzymać (np. zasada „nie korzystamy z telefonów podczas posiłków” powinna dotyczyć zarówno dzieci, jak i dorosłych). Pamiętajmy, że tablet czy telefon to bardzo atrakcyjne urządzenia. Dostarczają silnej stymulacji i emocji. Jeżeli chcemy wprowadzać zasady np. „korzystamy z tableta 15 min dziennie” i zachęcić dziecko do innej aktywności, musi być ona chociaż w minimalnym stopniu równie atrakcyjna co zabawa tabletem czy telefonem. Często wymaga to zatem osobistego zaangażowania rodzica. Nie wystarczy powiedzieć „zostaw ten tablet, idź pobawić się ze starszą siostrą na dwór”, ale zaoferować dziecku coś atrakcyjnego (a najlepiej ustalić z dzieckiem co to takiego może być). Jest to dla dorosłego angażujące i wymagające zadanie, ale warto! Mimo, że nowoczesne urządzenia dają wiele możliwości, ich nadmierne używanie niesie wiele niebezpieczeństw. Żeby dobrze zrozumieć jakiego rodzaju są to niebezpieczeństwa polecam zapoznać się z kampanią Fundacji Dzieci Niczyje „Mama, tata, tablet” (http://mamatatatablet.pl/). W ramach kampanii Fundacja przygotowała materiały dla rodziców dzieci w wieku 0-6 lat w postaci broszury i filmiku, które kompleksowo przedstawiają zagadnienie.