Przedszkole Publiczne nr 11 "CALINECZKA"

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - 02.04.2016 r.

2 Kwietnia każdego roku obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. To szczególne święto poparte zostało przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Popularyzacja Dnia Świadomości autyzmu ma na celu nie tylko podnoszenie ogólnej wiedzy społecznej w tej dziedzinie, ale jest także okazją do podejmowania działań na rzecz osób niepełnosprawnych.

Czym jest autyzm?


Autyzm jest zaburzeniem, u podstaw którego leży nieprawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Osoby z autyzmem mają problemy z komunikacją, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych. Mogą w odmienny sposób odbierać wrażenia zmysłowe: dla nich sól może być kwaśna, śnieg parzyć, a delikatne głaskanie powodować silny ból; zaburzenie pokrewne, o łagodniejszym przebiegu to zespół Aspergera.

 

Zaburzenia ze spektrum autyzmu

Dziesięć wskazówek, aby mnie wesprzeć.

 

1. Nie jestem "autystyczny". W pierwszej kolejności, przede wszystkim i zawsze jestem "człowiekiem", "studentem", "dzieckiem" i mam autyzm. Nie myl mnie             z sytuacją, w której się znajduję. I proszę, nie używaj tego terminu w negatywnym znaczeniu lub w nierozważny sposób. Zasługuję na szacunek.

2. Mam niepowtarzalną osobowość. Autyzm nie czyni mnie takim samym jak inne osoby z autyzmem. Postaraj się dostrzec mój charakter. Poznaj mnie, moje mocne strony oraz moje słabości. Zapytaj mnie – a jeśli nie potrafię Ci odpowiedzieć zapytaj moich przyjaciół i bliskich – o moje marzenia.

3. Zasługuję na wsparcie, tak jak wszystkie dzieci. Wsparcie od najmłodszych lat.

4. Należę do systemu opieki zdrowotnej, jak wszystkie inne dzieci. Uwzględnij mnie w regularnych badaniach. System opieki zdrowotnej powinien być dostosowany do moich potrzeb, ograniczając czas oczekiwania na pomoc.

5. Chcę mieć kontakt z innymi dziećmi. Nie separuj mnie od nich, ponieważ chcesz mnie leczyć, uczyć lub troszczysz się o mnie. Mogę i powinienem chodzić do publicznego przedszkola lub szkoły i być częścią społeczeństwa, i powinienem tam otrzymywać specjalistyczne wsparcie. Mogę nauczyć czegoś inne dzieci i nauczyć się czegoś od nich.

6. Jestem częścią rodziny. Zaplanuj ze mną moją przyszłość i informuj mnie o każdej zmianie planów. Jestem osobą, która powinna podjąć decyzję, a kiedy moja zdolność do tego jest ograniczona, moja rodzina i przyjaciele będą decydować za mnie.

7. Zasługuję na profesjonalne, oparte na dowodach wsparcie. Może to być kłopotliwe i niełatwe, ale kiedy je otrzymam, będę funkcjonował lepiej.

8. Należę do społeczeństwa. Zaangażuj mnie w kształcenie zawodowe. Chcę być zaangażowanym. Umiejętności, których będę potrzebował w dorosłym życiu muszą opierać się na relacjach z innymi ludźmi oraz integracji we wszystkich działaniach lokalnej społeczności.

9. Posiadam prawa człowieka. A jednak z wielu powodów spotykam się                               z dyskryminacją. Wielu z nas żyje w ubóstwie bez wsparcia ze strony społeczeństwa.

10. Należę do tego świata. Mam do odegrania pewną rolę. My, a także nasi prawni przedstawiciele, chcemy brać udział w kształtowaniu polityki, jej rozwoju i jej oceny. Potrzebujesz mojej pomocy, aby dowiedzieć się co należy zrobić. Udziel mi więc odpowiednich uprawnień. I zapamiętaj moje motto: Nic o mnie, beze mnie.

Szukanie

akademia_aquafresh kubusiowi_przyjaciele_natury program_edukacji_antynikotynowej cała_polska_czyta_dzieciom
wole_wode akademia_zdrowego_przedszkolaka

UWAGA! Nasza witryna używa plików cookies (ciasteczek).

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies. Czytaj więcej…

Akceptuję